Plan dnia żłobek

GODZINA TEMAT CEL
6:30 – 8:30

Przyjmowanie dzieci do żłobka, indywidualne kontakty personelu z rodzicami, przywitanie dziecka,

Obecne dzieci zabawy dowolne, spontaniczne, praca indywidualna

Zebranie informacji o dziecku (jak się czuje, czy już coś jadło itp.) Przywitanie osobiste opiekuna z dzieckiem dające poczucie bezpieczeństwa, ważności i uwagi.
8:30 – 9:15

I śniadanie

Mycie rączek, zakładanie śliniaków, sadzanie dzieci do stolików lub na wysokie krzesełka do karmienia w zależności od wieku.

Karmienie i pojenie dzieci.

Toaleta – przewijanie, podmywanie, wysadzanie na nocniczki dzieci starszych, mycie rączek i buzi

Nauka samodzielnego wykonywania czynności higienicznych, Uczenie samodzielnego jedzenia (dajemy dziecku drugą łyżeczkę, pozwalamy jeść samemu i trzymać butelkę lub kubeczek)
9:15 – 10:00

Zabawy zorganizowane

Dzieci w wieku do lat trzech mają możliwość skupienia uwagi przez krótki okres czasu ok 5 – 10 min. dlatego zabawy powinny być dostosowane do tego czasu.

Zabawy naśladowcze: zabawy w kącikach tematycznych: kuchennym, wypoczynkowym lalek, kąpieli lalek, prania, prasowania, sklep itp. – kształtowanie nawyków grzecznościowych podczas obcowania z dorosłymi i rówieśnikami – dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.

Kształtowanie nawyków porządkowych

Zabawy manualno – konstrukcyjne:

-rysowanie kredkami, malowanie farbami, formowanie z plasteliny, wydzieranie papieru, waty, bibuły, budowanie i konstruowanie budowli z klocków, wkładanie, nakładanie, turlanie, otwieranie, nawlekanie

Zajęcia gimnastyczne i ruchowe:

– umiejętność poruszania się w grupie: idziemy parami, jedziemy pociągiem, chodzimy „gęsiego” zabawy na czworakach, zabawy z chustą,

Zajęcia umuzykalniające:

– ćwiczenia rytmiczne: klaskanie, tupanie w rytm piosenki, tworzenie muzyki, gra na instrumentach, zabawy taneczne, zabawy z instrumentami niekonwencjonalnymi: puszki z kaszą, piaskiem, grochem itp.

Zajęcia dydaktyczne: rozmowy i zajęcia indywidualne, (np. układanki obrazkowe, puzzle, klocki)

Czytanie dzieciom bajek, opowiadań i baśni, przedstawienia teatralne i muzyczne,

10:00 – 10: 15

II śniadanie

Mycie rączek, zakładanie śliniaków, sadzanie dzieci do stolików lub na wysokie krzesełka do karmienia w zależności od wieku.

Karmienie i pojenie dzieci.

Nauka samodzielnego wykonywania czynności higienicznych, Uczenie samodzielnego jedzenia (dajemy dziecku drugą łyżeczkę, pozwalamy jeść samemu i trzymać butelkę lub kubeczek)
10:30 – 11:45 Zabawa w ogrodzie i na placu zabaw, spacer Spontaniczne zabawy ruchowe
11:45 – 12:30

Przygotowanie do obiadu

I danie – zupa

12:30 – 14:15 Odpoczynek – drzemka Przygotowanie do snu – umycie rączek i buzi, przewijanie, przebieranie w piżamki (przestrzeganie kolejności zdejmowanych i ubieranych ubrań, aby dziecko z czasem mogło się aktywnie włączyć i pomagać przy tych czynnościach)
14:15 –  14:30 Podnoszenie dzieci ze snu, toaleta Ubieranie – współpraca dzieci poprzez podawanie rąk, nóżek, czesanie włosków. Przewijanie , wysadzanie na nocnik

14:30 – 15:00

Obiad II danie Nauka samodzielnego wykonywania czynności higienicznych, Uczenie samodzielnego jedzenia (dajemy dziecku drugą łyżeczkę, pozwalamy jeść samemu i trzymać butelkę lub kubeczek)

15:00 – 16:00

Zabawy w kącikach zainteresowań, wyjście do ogrodu, zabawy tematyczne, gry dydaktyczne

16:00 – 16:30

Podwieczorek Nauka samodzielnego wykonywania czynności higienicznych, Uczenie samodzielnego jedzenia (dajemy dziecku drugą łyżeczkę, pozwalamy jeść samemu i trzymać butelkę lub kubeczek)

16:30 – 17:30

Zabawy dowolne, porządkowanie zabawek, Odbieranie dzieci ze żłobka, kontakt indywidualny z rodzicem,

Pożegnanie z opiekuna z dzieckiem.